چکیده :

امروزه با توجه به نقش اساسی دانش در کسب مزیت رقابتی، مدیریت دانش به صورت یک الزام در سازمان ها درآمده است. تنها درصورتی که زیرساخت های مناسب و پیش نیازهای لازم برای استفاده از چنین فرآیندی فراهم باشد، می توان از این مهم در جهت پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان بهره برد. لذا با استفاده از دو ابزار اصلی مصاحبه‌ي شناخت و توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌های شناخت طیف پنج‌تایی لیکرت، سطح آمادگی شرکت‌ملی‌صادرات‌گاز‌ایران در اجرای مدیریت دانش ارزیابی ‌‌شد. با استفاده از آزمون کای‌دو‌تک‌متغیره صادق‌بودن گزاره مورد پرسش تحلیل آماری مجموعه پاسخ‌های داده‌‌شده به هریک از سؤالات پرسشنامه بررسی ‌‌‌شد. برای اطمینان از صحت آماری تقسیم‌بندی سؤالات پرسشنامه، ضریب قابلیت اطمینان هر بُعد محاسبه و تأييد شد. پس از بررسی‌ تک تک متغیر‌های مورد سؤال در پرسشنامه‌ي شناخت، به کمک آزمون‌های همبستگی به روابط همبستگی میان ابعاد اصلی پرسشنامه پرداخته‌شد. سپس مهم‌ترین نقاط قوت و قابل بهبود سازمان در مسیر اجرای مدیریت دانش در حوزه‌های ”فرهنگ سازمانی“، ”ساختار سازمانی“ و ”وضعیت فناوری اطلاعات“ مورد شناسایی قرار‌گرفت به این ترتیب ابعاد ”فرآیندهای مدیریت دانش“، ”حمایت از تغییر“ و ”ساختار سازمانی“ به‌عنوان نقاط قابل بهبود نسبی و ابعاد ”زیرساخت اطلاعاتی“،”چشم‌انداز تغییرات“ و ”فرهنگ دانش“ دارای قوت نسبی شناخته‌شدند. در نهايت درخت دانشي به عنوان ساختار سلسله مراتبی موضوعات دانشی شرکت ترسيم‌شد. شناخت این ویژگی‌ها به طراحی مسیر اجرای مدیریت دانش در سازمان با در نظر گرفتن اقتضائات سازمانی کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب اصلی‌ترین کاربرد سند شناخت در تدوین سند استراتژی مدیریت دانش خواهد‌بود.

کلید واژگان :

فرآيندهاي مديريت دانش، حمایت از تغییر، ساختار سازمانی، زيرساخت اطلاعاتي، چشم‌انداز تغييرات، فرهنگ دانش



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک