چکیده :

پيش و زمينه و هدف: خانواده کودکان کم توان ذهني با مشکلات فراواني در زمينه نگهداري، تربيت و آموزش آن ها روبه رو هستند که اين مسائل م يتواند بر سلامت رواني و رضايت زناشويي والدين تأثير منفي بگذارد. با توجه به اين موضوع که اين گونه والدين برا ي مقابله با مشکلات خانواد گ ي، نيازمند کم ک م يباشند، مطالعه حاضر با هدف تأثير مشاوره زناشويي بر رضايت زناشويي آن ها انجام گرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع آزمايشي (طرح پيش آزمون و پس آزمون) با گروه گواه است که تعداد ٣٠ زوج داراي کودک کم توان ذهني در دو گروه آزمايش و گواه و در دو مرحله (قبل و ٤٥ روز پس از اجراي برنامه مشاوره زناشويي) به وسيله آزمون رضايت زناشويي انريچ مورد مطالعه قرار گرفتند. در ضمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. SPSS براي گروه هاي مستقل و با استفاده از نسخه ۱۷ نرم افزار t-test داده ها از طريق آزمون يافته ها: والدين آموزش ديده در مقايسه با والدين آموزش نديده از نظر رضايت زناشويي و ابعاد چهارگانه آن (تحريف آرماني، ارتباطات، رضايت زناشويي و حل تعارض) در سطح مطلوب تري قرار دارند. بحث و نتيجه گيري: اجراي کلاس هاي ويژه آموزش والدين کودک کم توان ذهني در زمينه مقابله با مشکلات و ناسازگار يهاي روان ي و زناشو يي از طرف ارگان ها و سازمان هاي ذ يربط ضروري م ينمايد.

کلید واژگان :

رضايت زناشويي، والدين کودک کم توان ذهني، مشاوره زناشويي



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک