چکیده :

زمینه: در چند سال اخیر ، ورود زنان ایرانی به آموزش عالی از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. در این شرایط ترغیب و ترویج کارآفرینی در بین زنان فارغ التحصیل دانشگاهی کشور به منظور ایجاد کسب و کارهای مستقل می تواند نقش مهمی را در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا نماید. هدف: این تحقیق توسعه ای و کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت، نوعی مطالعه ی توصیفی و پیمایشی است که جهت شناسایی مهمترین موانع زنان کارآفرین تحصیل کرده دانشگاهی در ایران سامان یافته است. روش:ابتدا به وسیله مصاحبه های اکتشافی با 20 تن از کارشناسان مهمترین موانع موجود مشخص و سپس پرسشنامه ای مشتمل بر 36 سوال به شیوه لیکرت طراحی شد. جامعه آماری شامل 30 نفر از زنان تحصیلکرده دارای فعالیت کارآفرینی و 80 نفر از اساتید دانشگاهی صاحب نظر در مسائل مدیریت و کارآفرینی است .جهت تحلیل داده ها نیزاز آزمون فریدمن استفاده گردیده است. یافته ها: نتایج نشان می دهد که موانع فرهنگی و فردی مهمترین موانع پیشاروی کارآفرینی زنان بوده و در این میان عواملی چون وجود تبعیض های جنسیتی در محیط کار ،ترس از شکست و تحریک پذیری بیشتر زنان نسبت به مردان، تلاقی امور شرکت با مسائل خانوادگی و ناهمخوانی انتظارهای نقشی ،وجود قوانین دست و پاگیر اداری و بوروکراسی موجود و تامین سرمایه اولیه و نقدینگی لازم از بالاترین اولویت و اهمیت برخوردارند. نتیجه گیری: با توجه به رشد روز افزون زنان با تحصیلات عالی دانشگاهی باید توجهی ویژه جهت رفع چالش های کارآفرینی این قشر مبذول گردد.

کلید واژگان :

کارآفرینی، زنان کارآفرین، موانع و چالش ها، ایران



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک