چکیده :

زعفران به عنوان طلاي سرخ ايران با ارزش ترين محصول كشاورزي و گران ترين ادويه جهان در تاريخ صادرات كشورمان همواره از جايگاه خاصي برخوردار بوده و پس از پسته مهمژترين محصول صادراتي غيرنفتي كشور مي باشد. لذا در اين مقاله سعي شده است با استفاده از روش ماتريس تحليل سياست 3(PAM). ضمن بررسي شاخصهاي حمايتي، مزيت نسبي ايران در توليد زعفران و نيز توان رقابت آن در بازارهاي جهاني در سال 1387 مورد بررسي قرار گيرد. نتايج حاصل از محاسبه شاخص مزيت نسبي (هزينه منابع داخلي و شاخص مزيت نسبي بر اساس هزينه واحد) نشان داد كه ايران در توليد زعفران از مزيت نسبي بالايي برخوردار است. همچنين مشخص شد كه در سال مذكور بر نهادههاي توليد، يارانه، بر محصول توليدكنندگان ماليات و در مجموع بر ارزش افزوده توليد زعفران ماليات غير مستقيم وضع شده است. همچنين با محاسبه شاخصهاي توان رقابت داخلي و صادراتي به بررسي توان رقابت زعفران در بازارهاي بين المللي پرداخته شد، كه نتايج نشان داد اين محصول در سال 1387 در بازارهاي جهاني داراي توان رقابتي بوده است.

کلید واژگان :

مزيت نسبي، سياست هاي حمايتي، توان رقابتي، زعفران، ماتريس تحليل سياست



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک