چکیده :

هدف این مقاله، بررسی ابعاد سه گانه سرمایه فرهنگی با سرمایه نمادین فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام میباشد. در این راستا با توجه به نظریه «بوردیو» در زمینه سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین فرهنگی، یک فرضیه کلی و سه فرضیه جزئی شکل گرفت. روش تحقیق، پیمایشی میباشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم¬افزار spss 21 وlisrel9.1 استفاده شده است. جامعه¬ی تحقیق شامل4620 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی ایلام بوده که با توجه به فرمول کوکران و جدول کرجسی مورگان، تعداد نمونه 360 نفر در نظر گرفته شده است. یافته¬ها نشان می¬دهد، شدت رابطه (r) ابعاد سرمایه فرهنگی (تجسم¬¬یافته، عینیت¬یافته، نهادینه¬شده)، معنادار و با سرمایه نمادین فرهنگی برابر با¬833¬/0، 186/0، 714/0¬و میزان رابطه کلی سرمایه فرهنگی با سرمایه نمادین فرهنگی برابر با 754/0 و معنادار است. نتایج حاکی از آن است که وجود سلسله مراتب سرمایه فرهنگی، باعث ایجاد کشاکش نمادین سرمایه¬ها می¬شود. اگر مرجع(برای تقلید فرهنگی)، از خود مردم باشد و فاصله¬ی کم تری با اقشار مختلف از نظر طبقاتی، داشته باشد از طرف آنان، بهتر مورد پذیرش قرار خواهد گرفت؛ بنابراین می¬توان از قدرت نمادین فرهنگی در جهت سیاست¬گذاری¬ها و گروه¬بندی¬های اجتماعی در جامعه استفاده کرد.

کلید واژگان :

سرمایه فرهنگی تجسم¬یافته، سرمایه فرهنگی عینیت¬یافته، سرمایه فرهنگی نهادینه¬شده، سرمایه نمادین فرهنگی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک