هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران میباشد؛ که رویکرد آن به دلیل کاربرد روش كيو از نوع پژوهش¬هاي آميخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی تهران هست؛ که از بین آنان 20 نفر بهصورت ترکیبی از نمونه¬گیری هدفمند و نمونهگیری گلوله برفی انتخاب گردیدند. عبارات کیو با بررسی 40 سند (29 مطالعه¬ی خارجی، 5 مطالعه داخلی و 6 سند بالادستی) و گفتوگو با 6 نفر از صاحبنظران حوزهی یاددهی-یادگیری جمع¬آوري گردید. روایی عبارات کیو مورد تائید 3 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و به روش آزمون مجدد پایایی آن نیز 84/به دست آمد. با استفاده از روش تحلیل عاملی کیو، عمده¬ترین نتایج حاکی از شناسایی و استخراج 7 بعد ویژگی¬های شخصیتی (15 مؤلفه)، ساحتهای تربیتی (5 مؤلفه)، کاراندیشی (7 مؤلفه)، صلاحیت و شایستگی¬ها (8 مؤلفه)، تدریس مؤثر (13 مؤلفه)، مدیریت کارآمد کلاس (9 مؤلفه) و نظارت و ارزشیابی (8 مؤلفه) بهعنوان ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش دوره ابتدایی ایران بوده است.
کلید واژگان :معلم اثربخش، ابعاد و مؤلفههای معلم اثربخش، دوره ابتدایی، اسناد بالادستی.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک