چکیده :

مقدمه: نارسايي مزمن كليه يكي از شاي عترين بيماري مردم درتمام كشورهاي دنياست. خودمراقبتي يكي از جنبه هاي مهم درمان در بيماران همودياليزي محسوب مي شود ولازم است كه آموزش خودمراقبتي در برنامه هاي درماني اين بيماران در بيمارستا نها قرار گيرد. اين مطالعه با هدف تعيين بررسي تاثيرآموزش بر رفتار خودمراقبتي و منافع و موانع انجام آن دربيماران همودياليز انجام شد. روش بررسي: در اين مطالعه تجربي، تعداد 40 نفر مورد و 40 نفر شاهد به روش نمونه گيري تصادفي از بين بيماران تحت درمان در بخش همودياليز بيمارستان امام رضا(ع) آمل و امام خميني(ره) نور وابسته به دانشگاه 30 دقيقه اي، - علوم پزشكي مازندران، درسال 1392 انتخاب شدند. بيماران گروه آزمون در طي سه جلسه 25 تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها از طريق پرسشنامه و طي مصاحبه با بيماران، قبل و بعد از مداخله، جمع آوري ضريب همبستگي و تحليل ، Anova , t-test و آزمون هاي SPSS شد و با استفاده از نرم افزار 18 رگرسيون، تجزيه و تحليل گرديد. يافته ها: پس ازمداخله آموزشي نمره رفتارهاي خودمراقبتي همودياليز و منافع انجام آن ها بطور معني داري نسبت به قبل ازآموزش در گروه آزمون افزايش وموانع انجام آن كاهش معني دار داشته، در حالي كه گروه شاهد هيچ تغيير قابل توجهي در اين متغييرها نداشت. نتيجه گيري: برنامه آموزشي اجراشده در اين مطالعه در بهبود رفتارهاي خودمراقبتي اين بيماران و مثبت نمودن درك آنها از منافع و موانع انجام آن موثر بوده است. پزشكان و پرستاران بخش دياليز بيمارستا نها با بكارگيري اين روش آموزشي، مي توانند نقش بسيار موثرتري در بهبود رفتارهاي خودمراقبتي اين بيماران و ارتقاءسلامت بيماران همودياليزي و بالطبع افزايش كيفيت زندگي و طول عمر آنها داشته باشند.

کلید واژگان :

نارسايي مزمن كليه، همودياليز، خودمراقبتي، منافع درك شده، موانع درك شده



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک