چکیده :

سابقه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان پرستاری یک مسئله بسیار مهم در سیستم آموزشی است که نه تنها به عنوان یک مشکل فردی مطرح می باشد بلکه موجب معضلات اجتماعی، خانوادگی و روحی نیز می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی علل افت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س) آمل انجام شده است. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 100 نفر از دانشجویان ترم3 الی 8 دانشکده پرستاری و مامایی آمل انجام شد، دانشجویان به دو گروه 50 نفری با افت تحصیلی (معدل واحدهای گذرانده شده کمتر از 16) و بدون افت تحصیلی (معدل واحد های گذرانده شده بیشتر از 16) تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر خصوصیات دموگرافیک و سوالات مربوط به عوامل موثر بر افت تحصیلی جمع آوری شد. سپس عوامل موثر بر افت تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: میانگین معدل دیپلم نمونه های تحت مطالعه 6/1±87/16 و میانگین معدل واحد های گذرانده 2/1±99/15 بود. بین دو گروه دانشجویان از نظر وضعیت تاهل (000/0>p)، وضعیت مسکن (009/0=p)، سهمیه قبولی (01/0=p)، علاقه به رشته (000/0>p) و مشاوره تحصیلی (02/0=p) رابطه معنی داری وجود داشت. بیشترین همبستگی بین افت تحصیلی با معدل دیپلم وجود داشت (000/0>p). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که عوامل متعددی مانند متاهل بودن و سهمیه قبولی بر افت تحصیلی دانشجویان تاثیر گذار می باشند. بنابراین پیشگیری از افت تحصیلی و بروز آسیب های متعاقب آن مستلزم شناخت دقیق عوامل موثر و برنامه ریزی جدی و موثر است.

کلید واژگان :

افت تحصیلی، خصوصیات فردی، خصوصیات آموزشی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک