چکیده :

تجاري‌سازي از كليدي‌ترين مراحل در فرايند توسعه‌ي نوآوري بوده و باعث مي‌شود تا پژوهش‌ها و اختراعات به توليدات داراي بازار تبديل شوند. از سوي ديگر، عوامل و شاخص‌هاي متعددي بر فرايند توسعه‌ي تجاري‌سازي تاثيرگذار هستند كه بايد مطالعه و شناسايي شوند. با در نظر گرفتن اهميت موضوع، هدف اين تحقيق نگرش جامع و دیدگاه استراتژیک برای شناسايي شاخص‌هاي تجاري‌سازي در بازار ايران مي‌باشد. بدین منظور با به كارگيري رويكرد فراتركيب در اين پژوهش، به تحليل نتايج و يافته‌هاي محققان قبلي پرداخته و با بررسی‌های جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موثر بر تجاري‌سازي در پایگاه‌هاي علمی معتبر، درنهایت تعداد 38 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. نتایج کار در 3 بعد اصلی استراتژیک سازمانی، محیط نزدیک و محیط دور طبقه‌بندی شد که این بعدها نیز دارای 16 بعد فرعی و 34 جز، بوده‌اند. نتایج نشان می‌دهد در بعد سازمانی، عوامل تاثیرگذار به ترتیب عبارتند از: مدیریتی، منابع انسانی، استراتژی سازمانی، مالی، روابط سازمان و ویژگی‌های محصول. همچنین در بعد محیط نزدیک نیز توجه به ذینفعان مختلف، مشتریان و رقبا قرار دارند و درنهایت در بعد محیط دور، به ترتیب عوامل قانونی، اجتماعی، حاکمیتی، ساختاری، سیاسی، اقتصادی و فناوری قرار دارند.

کلید واژگان :

راهبردی، تجاری‌سازی، ورود به بازار، فراترکیب



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک