در دنياي رقابتي امروز حفظ توان رقابتي صنايع، از الزامات باقي ماندن در صحنه رقابتي است. در مورد صنايع کوچک نيز لازم است تا راهکارهايي براي رقابتيتر شدن اين صنايع انديشيده شود تا بتوانند ضمن حفظ موجوديت خود، در عرصه رقابت نيز موفق عمل نمايند. از جمله راهکارهايي که براي تقويت قدرت رقابتي صنايع کوچک در يکي دو دهه اخير مورد توجه سياستگذاران اقتصادي و صنعتي قرار گرفته است، تجميع اين صنايع در کنار یکدیگر و ایجاد ساختاری تحت عنوان "خوشه صنعتي " میباشد. با توجه به اهمیت نقش خوشههای صنعتی در برنامههای توسعه اقتصادی منطقه، ارائه راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد خوشهها همواره مسئله مورد توجه محققان و متخصصان این حوزه بوده است. در پژوهش حاضر فرآیند قیمتگذاری محصولات به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر سودآوری خوشههای صنعتی با استفاده از رویکرد نظریه بازیها مورد بررسی قرار گرفته است. مدل پیشنهادی این پژوهش با تمرکز بر تفاوت ساختاری بین زنجیرههای تامین و خوشههای صنعتی معرفی شده که در آن از مفهوم بازی استکلبرگ و مدل برنامه ریزی دوسطحی برای تعیین قیمت محصولات درون خوشه استفاده گردیده است. به منظور آزمون اعتبار ساختاری مدل پیشنهادی نیز اطلاعات مربوط به خوشه سنگ استان تهران با استفاده از نرم افزار MATLAB در بازی قیمتگذاری طراحی شده پیاده سازی گردیده و نتایج حاصل از بازی سطوح ذینفعان و رهبر استکلبرگ خوشه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کلید واژگان :بازی استکلبرگ، برنامهریزی دوسطحی، خوشهصنعتی، قیمتگذاری، نظریهبازی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک