چکیده :

مقدمه: افسردگی شایعترین اختلال روانی در دوره نوجوانی است که با پیامدهای منفی از جمله افت تحصیلی، اختلال در عملکرد خانوادگی و اجتماعی، بیماری جسمی، اقدام به خودکشی و خودکشی همراه است. و از آنجایی که یکی از عوامل بسیار مهم بر سلامت روانی افراد، دینداری است، این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین افسردگی و دینداری در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان مسجدسلیمان در سال 1394 انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی نمونه گیری به صورت خوشه ای از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان مدارس شهرستان مسجدسلیمان انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CADs) جان بزرگی و پرسشنامه دینداری معبد گلزاری بود. یافته ها: 173 دانش آموز دختر با میانگین سنی 1/08 ± 13/35 وارد مطالعه گردیدند. میانگین نمره افسردگی در این دانش آموزان 9/18 بود که نشان دهنده افسردگی متوسط در آنان می باشد. درکل 88/4 درصد از این دانش آموزان دچار درجاتی از افسردگی بودند. بین میانگین نمرات افسردگی و میانگین نمرات کل دینداری همبستگی مستقیم وجود داشت اما از نظر آماری تفاوت معنی دار مشاهده نشد(0/07p=). بین میانگین نمره افسردگی و میانگین ابعاد رفتار مذهبی شخصی و رفتار عملی همبستگی منفی مشاهده شد که از نظر آماری معنی دار بود(0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با تقویت رفتارهای مذهبی دانش آموزان می توان به کاهش بروز افسردگی و نیز درمان آن پرداخت که در سیاست گذاری مدیران آموزش و پرورش باید مدنظر قرار گیرد.

کلید واژگان :

افسردگی، دینداری، معنویت، سلامت روان، دانش آموزان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک