چکیده :

مقدمه: عدم تمركز در كلاس هاي درس به عنوان يكي از شايع ترين مشكلات آموزشي محسوب مي شود. هدف از اين مطالعه شناسايي و بررسي عوامل مرتبط با تمركز در كلاس از ديدگاه دانشجويان، در جهت ارتقاي سطح تمركز و كيفيت آموزش مي باشد. 89 ، بين كليه دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي سمنان انجام شد. - روش ها: اين مطالعه توصيفي مقطعي در سال تحصيلي 90 پرسشنامه ي پژوهشگر ساخته روا و پايا حاوي مشخصات دموگرافيك و عوامل مرتبط با تمركز از ديدگاه دانشجويان، با مقياس پنج گزينه اي ليكرت (نمره صفر تا 4) در اختيار دانشجويان قرارگرفت. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي تجزيه و تحليل شد. 59 % آنها مؤنث بودند. در حيطه عوامل وابسته به دانشجو، بيش ترين / نتايج: پرسشنامه ها توسط 180 نفر از دانشجويان تكميل شد، كه 3 3)، در حيطه عوامل وابسته به اساتيد مهارت در مطرح /66±0/ ارتباط از نظر دانشجويان مربوط به خواب آلودگي در كلاس (با ميانگين 66 3) بود. از /07±0/ 3)، و در حيطه عوامل محيطي، وضعيت نور و تهويه كلاس (با ميانگين 87 /47±0/ كردن كاربردي مطالب (با ميانگين 80 43 درصد) بود. / 10 صبح ( 8 - 58 درصد) و مربوط به بازه زماني 12 / نظر دانشجويان بيش ترين ميزان تمركز در رديف هاي جلوي كلاس ( 3 نتيجه گيري: با علم به اين موضوع كه تمركز امري اكتسابي است، با تغيير برخي الگوهاي رفتاري دانشجويان از جمله برنامه ريزي زماني براي داشتن استراحت كافي، توجه به كاربردي مطرح كردن مباحث درسي، و ايجاد انگيزه در دانشجويان و در نهايت بهبود عوامل محيطي از جمله شرايط فيزيكي كلاس، مي توان در راستاي تقويت تمركز در كلاس گام هاي مؤثري برداشت.

کلید واژگان :

يادگيري، كلاس درس، دانشجو، استاد، محيط



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک