چکیده :

در این بررسی وضعیت سه اصل مشتری مداری، مشارکت و بهبود مستمر به عنوان اصول بنیادین مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بررسی شده است. این تحقیق از نوع توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی به شمار می رود. جامعه آماری 220 تن از دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در نظر گرفته شده که از این شمار با استفاده از جدول کرجسی و مورگان) 1970 (، 136 تن به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی گزینش شدند. برای اجرای پژوهش از پرسشنامه ای محقق ساخت که روایی آن به وسیله گروهی از متخصصان موضوعی و پایایی آن با میزان آلفا کرونباخ بیش از 8/ α=0 SPSS برای همه ی اصول مورد تایید قرار گرفته، استفاده شد. داده های به دس تآمده از پرسشنامه توسط نرم افزار Win 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهند که بیشتر دانشجویان اص لهای مشتر یمداری و مشارکت را در وضعیتی نامطلوب ارزیابی نموده و تنها اصل بهبود مستمر را در وضعیتی مطلوب برآورد کردند. بررسی میانگین دیدگاه پاسخگویان در زمینه وضعیت این اصول بر پایه گرایش دانشجویان، نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بین نظر دانشجویان بود. گروه گیاهپزشکی، اصل مشتری مداری و مشارکت، و گروه های گیاهپزشکی و مکانیزاسیون اصل بهبود مستمر را در وضعیتی مساعد ارزیابی نموده اند. نتایج هم چنین نشان دادند که در میان شاخص های اصول مشتری مداری، مشارکت و بهبود مستمر، به ترتیب شاخ صهای فضای کلاس درس، میزان نظر سنجی مدرسان از دانشجویان در تصمیم گیر یها و برنامه ریزی های آموزشی کلاسی و میزان تاٴکید و توجه مدرسان به آموزش های نظری در اولویت اول قرار گرفته اند.

کلید واژگان :

مدیریت کیفیت فراگیر، آموزش عالی کشاورزی، مشارکت و بهبود مستمر، اصل مشتری مداری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک