چکیده :

هدف پژوهش حاضر، كيفيت سنجي برنامه هاي درسي تحصيلات تكميلي دانشگاه علامه طباطبایی با تاكيد بر: هدف هاي برنامه درسي، محتواي برنامه درسي، راهبردهاي ياددهي يادگيري و راهبردهاي ارزيابي برنامه درسي مي¬باشد. جامعه آماري پژوهش شامل كليه دانشجويان و اساتيد تحصيلات تكميلي دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به تعداد165نفردانشجو و53نفراستاد در سال تحصيلي92-93 مي‌باشند. که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 114نفر دانشجو و46نفر اعضای هیات علمی برآورد شد و از روش نمونه¬گيري طبقه اي متناسب با حجم در حیطه دانشجویان در سه گرایش مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و برنامه ریزی آموزشی در دو مقطع ارشد و دکترا استفاده شده که به ترتیب 40، 35 و 39 نفر نمونه را تشکیل می دهند.روش پژوهش توصيفي پيمايشي بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل68 گویه که روایی آن با استفاده از روايي محتوايي و صوري و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي كرونباخ 94/0 محاسبه شد. براي تجزيه و تحليل اطلاعات حاصل از پرسش¬نامه از آزمون t تک نمونه ای و مستقل استفاده شده است. يافته¬هاي حاصل از پژوهش، در حيطه دانشجویان حاکي از آن است: هدف¬هاي برنامه درسي، محتوای برنامه درسی، راهبردهای یاددهی یادگیری و راهبرد های ارزیابی برنامه درسی نتوانسته نيازها و انتظارات دانشجویان را برآورده نمايد، و در حیطه اساتید عناصر راهبرد اجرایی و راهبرد ارزیابی تا حدی توانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند و عناصر هدف و محتوا نتوانسته نیازها و انتظارات اساتید را برآورده کند. همچنین بین ویژگی های دموگرافیکی دانشجویان و اساتید تفاوت معنی داری وجود ندارد.

کلید واژگان :

آموزش عالي- برنامه درسي- ارزيابي کيفيت- تحصيلات تکميلي1



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک