چکیده :

:هدف از این پژوهش مقایسه ميزان شيوع سه نوع اختلال نقص توجه ، بيش فعالی- تكانشگري و نوع تركيبي و اختلالات همراه آن در دانش آموزان دختر و پسر ابتدائی شهرستان اراک بود . روش کار: این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای- تحلیلی – مقطعی است که بر روی 2000 نفر(960 دختر،1040پسر)از دانش آموزان مشغول به تحصيل ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان اراک در سال تحصیلی 89-1388بوده که ابتدا با انجام آزمون هوشی ريون و پرسشنامه48 سؤالی والدین ومعلمین کانرز (28 سؤالی)و اثبات وجود هر یک از اختلالات فوق بین آنهاچک لیست دموگرافیک و پرسشنامه K- SADS E (پرسشنامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا کودکان) توزیع ، سپس داده ها را با استفاده از نرم افزار spss 18و آمار توصیفی و تحلیلی : مربع کا، رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. یافته ها: 2.3 ، 3.5 و 2.7 درصد کودکان داراي يكي از اختلالات نقص توجه، بيش فعالي و تكانشگري و يا نوع تركيبي بودند. همچنين يافته ها نشان داد كه درگروههاي سني بین 7 تا 11 ساله فراواني شيوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی- تکانشگری کاهش اما بروز نوع ترکیبی آن با افزایش سن افزایش داشته است. که دراختلال تركيبي اين تفاوت معني داربود.اما بین همبودی ADHDو اختلالات همراه(سلوک، بی اختیاری ادرار، افسردگی، سایکوز، مانیک، وسواس فکری – عملی، بی اعتنایی مقابله ای، تیک و فوبی اجتماعی) تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: شيوع سه نوع اختلال نقص توجه/بيش فعالي بر اساس سن و جنس متفاوت بوده و بین همبودی اختلال ADHDو اختلالات همراه تفاوت معناداری وجود نداشت.

کلید واژگان :

ختلال بیش فعالی و کبود توجه - دانش اموزان اختلالات همراه



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک