سالانه از هر 5285 انسان، یک نفر در تصادفات رانندگی کشته و از هر 127 نفر یک نفر دچار مصدومیّت می¬شود. در ایران این شاخص ها به ترتیب برابر 2539 و 253 نفر است به طوریکه حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته در ایران می¬باشد و 60% از حوادث منجر به جرح و فوت به حوادث رانندگی تعلّق دارد، این در حالیست که نرخ جهانی آن 25% می¬باشد. در این مقاله با استفاده از وضعیت زنده یا مرده بودن راننده به عنوان متغیر تشخیص شدت تصادف، به بررسی تأثیر ریزفاکتورهای علل تامه تصادف در مدل رگرسیون لجستیک (LR) پرداخته است. میزان دقت مدل برابر 99% است. به عبارت دقیق تر مدل برازش یافته توانسته است تنها 3426 مورد از نمونه آماري به اندازه، 347هزار و 285 فقره کروکي تصادفات جادهاي ايران در سال 1385 را به نادرستی پیش بینی کند. نتایج بدست آمده حاکی است: عدم مهارت در رانندگي، عدم توانايي در کنترل وسيله نقليه، سرعت، سبقت و انحراف به چپ با احتمال بالايي باعث مرگ راننده ميشوند. همچنین، احتمال مرگ رانندهاي که به علت تجاوز از سرعت مقرره تصادف کرده است 2.33 برابر رانندهاي است که به ساير دلايل تصادف کرده است.
کلید واژگان :علت تامه تصادفات تصادفات جاده ای شدت تصادف سرعت مرگ
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک