چکیده :

نگاهی نو به پیام های قرآن انسان وقتی پیامی از منبعی دریافت می کند، برای پذیرش آن، باید پیام را ارزیابی کند. او برای ارزیابی پیام، اصولی را به کار می گیرد. این اصول در علم ارتباطات با نام «اصول تجزیه و تحلیل پیام » مطرح است. قرآن، مجموعه ای از پیام های الهی برای انسان است. این پیام ها، قابلیت ارزیابی دارد. برای ارزیابی آنها، از گذشته، اصولی با نام « مقدمات تفسیر » به وجود آمده و به کار رفته است.این اصول به نوعی ابزاری است که در خدمت قرآن قرارگرفته تا پیام های آن،بهتر درک شوند. علاوه بر علوم مقدمه ی تفسیر قرآن، علوم دیگری هم به عنوان ابزار فهم و ارزیابی پیام های آن وجود دارد که به ارزیاب کمک می کند تافهم بهتری از این پیام ها داشته باشد علم ارتباطات و روان شناسی اجتماعی ، دو علم ابزاری در خدمت قرآن هستند تا کتاب الهی بهتر درک شود .این علوم ، برای تجزیه و تحلیل پیام ها اصولی را در نظر می گیرند.این اصول عبارت از « اهداف پیام، زمینه و بافت، اقناع گران و ساختار اجرایی آن، مخاطب هدف، و فنون تاثیر گذاری و واکنش مخاطبان » هستند.این مقاله با این نگاه به قرآن نگریسته و این اصول را در پیام های آن یافته و معرفی نموده است.

کلید واژگان :

پیام، تحلیل، زمینه ی ارائه پیام، مخاطب هدف، واکنش



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک