چکیده :

هدف پژوهش پيش رو، بررسي تأثير ویژگی‎های دیداری و کارکردی بسته‎بندی بر خرید محصولات غذایی با نقش تعدیل‎گری متغیرهای بوم‎شناختي است. اين پژوهش از ديد روش، توصیفی/ پیمایشی و از نظر هدف، پژوهشي کاربردی است. داده‎هاي پژوهش با كمك پرسش‎نامه‎هايي گردآوري شد كه در میان مشتریان پنج فروشگاه عمده‎ي مواد غذاييِ شهر شیراز به تعداد 400 نفر توزیع شد. در سنجش روایی پرسش‎نامه از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ (برای کل پرسش‎نامه و متغیرهای پژوهش به‎صورت جداگانه) استفاده شده است. نتايج پژوهش حاكي از آن بود كه ویژگی‎های دیداری و کارکردی بسته‎بندی، هر دو بر خرید مواد غذایی اثرگذارند، اما تأثير ویژگی‎های دیداری بیشتر از ویژگی‎های کارکردی است. در اين میان زیرمؤلفه‎های ویژگی دیداری، مؤلفه‎ي اطلاعات روی بسته‎بندی و در میان زیرمؤلفه‎های کارکردی، مؤلفه‎ي دوام بسته‎بندی، بیشترین اثر را بر خرید مواد غذایی دارند. از سوی دیگر، مشخص شد که ویژگی‎های بوم‎شناختي توانسته‎اند اکثر روابط میان ویژگی‎های بسته‎بندی و خرید مواد غذایی را تعدیل كنند.

کلید واژگان :

ويژگي ديداري بسته بندي، ويژگي كاركردي بسته بندي، متغيرهاي بو مشناختي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک