چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی به پدر، مادر و همسالان و جدایی روان شناختی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تبریز با روش پیماشی انجام گرفت. برای این منظور 220 دانشجوی کارشناسی ترم اول با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه های دلبستگی والدین و همسالان (آرمسدن وگرین برگ،1987) و پرسشنامه جدایی روان شناختی(هافمن، 1984) را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاس های فرعی دلبستگی والدین و همسالان (مؤلفه اعتماد، ارتباط و بیگانگی) و خرده مقیاس های جدایی روان شناختی( استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی وکنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بعد استقلال هیجانی از مادر و استقلال تعارضی از پدر در بین دانشجویان دختر و پسر به طور معنادار متفاوت است. همچنین بین ارتباط مثبت پدر و جدایی روان شناختی دانشجویان دختر وپسر رابطه مثبتی وجود دارد، اما ارتباط منفی مادر وهمسالان با فقدان استقلال تعارضی والدین و استقلال نگرشی مادر دربین دانشجویان پسرهمراه بود. نتایج دیگر حاکی از آن است که در بین دانشجویان دختر، بین اعتماد و بی توجهی همسالان، ارتباط مثبت با پدر و اعتماد بالای او از یک طرف و فقدان استقلال تعارضی و کنشی مادر و استقلال نگرشی پدر از سوی دیگر رابطه معناداری مشاهده گردید.

کلید واژگان :

ابعاد دلبستگی والدین، دلبستگی همسالان، جدایی روان شناختی، استقلال روانشناختی، دانشجویان جدیدالورود.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک