چکیده :

هدف: هدف مقاله حاضر، شناسایی و تعیین وزن¬ معیارهای نُه‌گانه الگوی تعالی سازمانی برای کتابخانه‌‌های عمومی استان خوزستان و اجرای آزمایشی آن در مجموعه کتابخانه¬های عمومی ایران است. نتایج این پژوهش می‌تواند به ارائه الگویی مناسب و کاربردی برای ارزیابی کیفیت خدمات این کتابخانه‌‌ها منجر گردد. روش (نمونه و جامعه، ابزار، روش‌های تحلیل آماری): این پژوهش از نوع کاربردی است که با روش ترکیبی در گردآوري داده‌ها (در دو مرحله کیفی و کمی) با استفاده از پنل دلفی و پرسشنامه انجام شده است. جامعه پژوهش را دو گروه تشکیل دادند: اعضای پنل دلفی (9 نفر از صاحب‌نظر حوزه کتابخانه‌های عمومی و EFQM) و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان (93 نفر). در این پژوهش از پنل دلفی برای تعیین و استخراج مولفه‌ها و از پرسشنامه‌ای که حاصل پنل دلفی بود برای بررسی دیدگاه مدیران استفاده شد. به‌منظور تجزیه و تحليل داده‌ها نیز از رگرسيون امتياز عامل و با روش بوت استرپ-پی (صدکی) در نرم افزار AMOS نسخه 21 استفاده شد. یافته‌ها: ساختار کلی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان همانند ویرایش 2013 مدل تعالی سازمانی است اما تغییراتی قابل توجه در امتیاز برخی معیارهای نُه‌گانه به وجود آمده است. یافته‌های این پژوهش نشان داد معیار فرایندها، تولیدات و خدمات، نتایج مشتری و نتایج جامعه افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج رهبری، معیار مشارکت‌ها و منابع، معیار استراتژی، نتایج کارکنان و نتایج کسب‌وکار کاهش یافته و معیار منابع انسانی بدون تغییر باقی ماند. اصالت/ ارزش مقاله: در این پژوهش، برای نخستین‌بار به متناسب‌سازی مدل تعالی سازمانی برای کتابخانه‌های عمومی ایران پرداخته شده و بر پایه این مدل، می‌توان ابزاری برای ارزیابی خدمات کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان ارائه کرد.

کلید واژگان :

مدل تعالی سازمانی، کتابخانه‌‌های عمومی خوزستان، متناسب‌سازی مدل تعالی سازمانی، EF



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک