چکیده :

خريد تفنني (تكانشي) را به بيان ساده، مي توان تمايلي آني، شديدو پايدار براي خريد محصولي تعريف كرد كه مصرف¬كننده بدان نياز نداشته واز قبل نيز براي آن برنامه ريزي نكرده است. پژوهش حاضر در اين زمينه، باهدف اصلي بررسي برخي از عوامل اثرگذار بر رفتارخريدتفنني انجام شده است. با انجام مصاحبه با مسافران و تحليل آن، مشخص شد كه عوامل دروني خريدتفنني بايد بررسي شوند. بدين منظور 6 فرضيه تدوين شد. روش پژوهش: کاربردی، توصیفی، همبستگی و ابزار جمع آوري داده، پرسشنامه بود. براي تعيين نمونه از روش نمونه گيري خوشهاي تك مرحله اي استفاده شده و نمونه موردنظر از بين مسافران خانم مترو شهر تهران تعيين شد. در تحليل داده ها، مدل سازي معادله ساختاري استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه متغيرهاي درگيري محصول و هيجان مثبت بر خريد تفنني اثرگذارند. با توجه به ماهيت متغيرهاي مورد مطالعه كه روانشناسي بوده و كيفيت محصولات فروخته شده در مترو، مهترين پيشنهاد قابل ارائه، آموزش و اطلاع¬رساني مناسب به خريداران بود.

کلید واژگان :

رفتار خريد تفنني، درگيري محصول، هيجانات مثبت، لذت گرايي، مسافران مترو.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک