چکیده :

در حال حاضر ميليون¬ها نفر از سراسر دنيا از شبکه جهانی وب براي تامين نيازهاي اطلاعاتي روزمره خود استفاده مي¬کنند، و بسياري از سازمان¬ها و شرکت¬ها بر روي گسترش آن به عنوان يک نظام بازيابي اطلاعات کارآمد سرمايه‌گذاري می‌نمایند. براي دسترسي به اين حجم بالاي اطلاعات دسترس‌پذير از طريق وب، وجود ابزارهايي براي جستجو و بازيابي ضروري است. اين ابزارها همزمان با رشد وب، توسعه يافته، و به نظر مي¬رسد در اداره و هدايت وب بسيار تاثيرگذار باشند. محور اصلي جستجو در وب را موتورهاي کاوش به خود اختصاص می‌دهند (اسدي و جمالي ، 2004؛ بوزي و ديگران، 2005). به نحوي که هشتاد و هشت درصد از زماني که کاربران وب صرف جستجوي اطلاعات مي¬کنند، در محيط اين موتورهاست (بيفت و کاستيلو ، 2005 به نقل از نایلسون ). بخشي از موفقيت موتورهاي کاوش به دليل سادگي استفاده از آنهاست. کاربر واژه¬ها يا عبارات کليدي خود را در جعبه جستجو اين موتورها وارد، و فهرستي از نتايج مرتبط را، البته بر اساس الگوريتم¬هاي از پیش تعیین شده، دريافت مي¬نمايد (بيفت و کاستيلو، 2005). موتورهاي کاوش کنونی پايگاه¬هاي داده¬اي خود را بر اساس رخداد و بسامد کليدواژه¬هاي اشياي محتوايي ساخته (نمايه‌سازي استخراجي خودکار )، و براي پاسخ به نياز اطلاعاتي کاربران از اين پايگاه¬ها استفاده مي¬کنند (یوسفی، 1377؛ لنکستر، 1382، ص. 378؛ اسدي و جمالي، 2004). در حال حاضر بسياري از اين موتورها به سمت دو وجهي شدن حرکت نموده¬اند و علاوه بر نمايه مقلوب (یا پایگاه داده) از راهنماهاي موضوعي براي غني‌سازي نتايج خود سود مي¬برند (شاپيرو و دیگران، 2003). همچنین طیف گسترده ای از موتورهای کاوش با کارکردها و در زمینه های موضوعی مختلف به ارائه خدمات می پردازند.

کلید واژگان :

موتورهای کاوش وب، شیوه‌های نمایه‌سازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک