چکیده :

هدف پژوهش: هدف از اين پژوهش تعیین عملكرد مديران متخصص كتابدارى واطلاع رسانی در دست‌يابى به مديريت مطلوب كتابخانه‌هاى دانشگاهى و کتابخانه‌های عمومی شهر تهران در مقايسه با مديران فاقد مدرک کتابداری واطلاع رسانی است. این پژوهش عملکرد مدیران را در 3 سطح مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی سنجیده است. بیشتر سعی شده است که مهارت‌های مدیریتی سنجیده شود چون در مدیریت مطلوب عوامل دیگری نیز دخیل هستند. روش پژوهش: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه و نمونه آمارى اين پژوهش، همه كاركنان شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران (وابسته به نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری) و کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شهر تهران در سال 1393 که برابر با 780 نفر بود می‌باشد. براى نيل به اهداف پژوهش، علاوه بر مطالعات نظرى و بررسى ادبيات پژوهش، داده‌ها از طريق پرسشنامه محقق‌ساخته درباره سنجش عملكرد مديران كتابخانه‌ها جمع‌آورى شد كه پايايى آن با ضریب آلفای کرونباخ 97/0 به‌دست آمد. يافته‌ها: تحليل داده‌ها از طريق آمار توصيفى و استنباطی انجام شد و نتايج نشان داد كه به طور كلى بین مهارت‌های عمومی مدیریت مدیران کتابدار و غیر کتابدار تفاوت معناداری وجوددارد و مدیران واجد تخصص کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به مدیران فاقد تخصص کتابداری واطلاع‌رسانی عملکرد بهتری دارند، همچنین مشخص شد که بین عملکرد مدیران کتابخانه‌ها بر اساس جنسیت و نوع کتابخانه نیز تفاوت معناداری وجود دارد و مدیران زن نسبت به مدیران مرد موفق‌تر هستند علاوه بر این مدیران کتابخانه‌های عمومی نسبت به مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی عملکرد بهتری داشته‌اند. نتیجه‌گیری: طبق نتایج به‌دست آمده از تحلیل یافته‌ها مشخص می‌شود که مدیران واجد مدرک علم اطلاعات و دانش‌شناسی از مدیران فاقد مدرک علم اطلاعات و دانش‌شناسی موفق‌تر هستند.

کلید واژگان :

کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، مدیریت کتابخانه، مهارت‌های عمومی مدیریت.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک