با بهکارگیری سبکهای مدیریت کلاس میتوان رفتارهای مخرب و مزاحم را اصلاح نمود و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری، شرکت دانشآموزان را در فعالیت های یادگیری افزایش داد. افزون بر این، بهکارگیری سبکهای مدیریت کلاس درس میزان عزتنفس دانشآموزان را، که زندگی آنها را در تمامی ابعاد تحت تأثیر قرار میدهد، افزایش میدهد. با نظر به این مهم، پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر پایهی سوم متوسطه انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش آزمایشی، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 92-91 و نمونه مورد مطالعه 38 نفر بود که به روش نمونهگیری در-دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیث بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پيشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، كه پس از انتخاب تصادفي گروههاي آزمايشي و گواه، مداخله آزمايشي (سبک مدیریت دموکراسی قانون مدار) بر روي گروه آزمايش به مدت 7 جلسه 90 دقيقهاي و دوبار در هفته اجرا گرديد. پس از اتمام برنامه آموزشي از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار در کلاس درس بر افزایش میزان عزتنفس (خردهمقیاسهای عزتنفس) دانشآموزان پسر در مرحلهی پسآزمون (001/0>p) مؤثر بوده است. بررسی تغییرات خردهمقیاسهای عزتنفس عمومی، خانوادگی، اجتماعی، و تحصیلی ـ شغلی نیز نشان داد این سبک مدیریتی بر خردهمقیاسهای عزتنفس نیز موثر بوده است (001/0>p).
کلید واژگان :سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار، کلاس درس، عزتنفس، دانشآموزان
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک