چکیده :

هدف پژوهش حاضر، مقايسه ي ميزان اثر بخشي الگوهاي طراحي آموزشي رايگلوث و گانيه با همدیگر و با روش مرسوم دريادگيري درس حرفه وفن سوم راهنمائی بود. برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانش آموزان سوم راهنمائی پسر شهرستان قدس و نمونه آن 59 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در سه گروه گواه، آزمایشی یک و آزمایشی دو که به ترتیب با روشهای مرسوم، الگوی طراحی آموزشی گانیه و الگوی طراحی آموزشی رایگلوث، آموزش برای آنها ارائه شد قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادداری اجرا شد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی، شاخص هایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات، مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شده است. نتایج بدست آمده نشان دادند که تفاوت بین گروه های آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی رایگلوث و گانیه در سطح معناداری 95درصد اطمینان معنادارمی باشد ولی بین الگوهای طراحی آموزشی گانیه و رایگلوث تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کلید واژگان :

آموزش، طراحی آموزشی، رایگلوث، گانیه، یادگیری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک