چکیده :

مهمترین منابع مالی بیمه کشاورزی، مشتریان آن هستند. به همین دلیل شناخت این مشتریان بالقوه و پیش بینی سطوح خسارت آنها (از این جهت که عامل سودآوری در بیمه است) از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس تحقيق حاضر در پی آن است تا با تفکیک واحدهای زنبورداری (بعنوان بخشی از مشتریان بیمه کشاورزی) از نظر خسارت و تعیین عوامل اثرگذار بر هر بخش با استفاده از الگوی لاجیت ترتیبی، الگویی برای پیش بینی خسارت مشتریان جدید برای بیمه زنبورستان ها ارائه دهد. برای این منظور اطلاعات مربوط به واحدهای زنبورداری با عملکرد کمتر از 13 کیلوگرم که در سال زراعی 90-1389 جمع آوری شده بود، به 3 گروه کم خسارت، خسارت متوسط و پرخسارت تقسیم شدند. نتایج برآورد الگوی لاجیت ترتیبی نشان داد متغيرهاي شغل مدیر، تحصیلات بالاتر از دیپلم، تجربه، شرکت در دوره های آموزشی، تعداد کندو با پوشش عایق، تأمین ملکه از مرکز تهیه ملکه، نظافت زنبورستان بعد از زمستان گذرانی و واکنش مناسب زنبوردار در زمان کمبود گرده اثر منفی و معنی دار بر افزایش سطوح خسارت دارند. متغیرهای حمله کنه واروا، بیماری نوزما اثر مثبت و معنی داری بر افزایش سطوح خسارت دارند. همچنین زنبورستان های استان اصفهان در مقایسه با سایر استان ها خسارت کمتری دارند. بنابراین پیشنهاد می شود عوامل نامبرده شده در طبقه بندی واحدهای زنبورداری در نظر گرفته شوند.

کلید واژگان :

طبقه بندی مشتریان، خسارت، بیمه کشاورزی، لاجیت ترتیبی، زنبورداری



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک