چکیده :

چکيده: مقاله حاضر درصدد توصيف و تبيين دارالعلم هاي دوران آل بويه و نقش آن در توسعه و ارتقاء علم و دانش از يك سو و گسترش فرهنگ عمومي از سوي ديگر است.آل بويه از ابتداي حكومت و همزمان با تثبيت قدرت خويش به فعاليت هاي علمي و فرهنگي نيز روي آوردند؛ زيرا افزون بر اين كه يكي از پايه هاي اساسي استمرار قدرت و اقتدار، علم و تقويت فرهنگ عمومي با رويكردي عالمانه است، براي جلوگيري از انفعال در برابر رقيبان سياسي و علمي بايد استقلال علمي و متكي به فرهنگ غني بومي خويش را تقويت مي كردند. آل بويه بيشترين تلاش خويش را در پي ريزي يك شاكله مستحكم علمي با تمام جوانب از نظر ساختاري، محتوايي، و نخبه پروري مبذول داشتند. آنان براي تحقق اهداف خود، مراكز آموزشي و پژوهشي فراواني مانند كتابخانه هاي عظيم و مدارس تاسيس كردند و امكانات مادي و معنوي بسياري را در اين مسير صَرف نمودند. در دوران مذكور، موسسات و مراكز علمي، فرهنگي و ديني ديگري هم با عنوان دارالعلم تاسيس شدند كه داشتن كتاب و كتابخانه براي پيشبرد و تسهيل امور آن ها ضروري مي نمود.در اين پژوهش با بهره گيري از روش توصيفي- تحليلي بخشي از اين حوزه ي تاريخي، يعني وضعيت دارالعلم ها در آن دوره مورد توجه قرار گرفته است.

کلید واژگان :

دارالعلم ها، آل بويه، عالمان دوره ي آل بويه، ارتقاء علم ودانش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک