چکیده :

پژوهش­های اندکی وجود دارد که به طور آزمایشی به بررسی مداخلات توسعه رفتارها و مهارتهای رهبری و تاثیرات آن بر روی کارکنان پرداخته باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتارهای مثبت رهبری بر سرمایه روان­شناختی کارکنان بود. جامعه مورد بررسی 110 نفر از مدیران میانی در دو شرکت پتروشیمی بودند که از این بین 42 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و سرمایه روان­شناختی لوتانز و همکاران (2007) به شکل پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. در این پژوهش از روش آزمایشی استفاده شده­است، که طی آن آزمودنی­ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند همچنین، به منظور بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مدیران نیز 2 تا 3 نفر از کارکنان زیر مجموعه آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیش­آزمون از گروه­های آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت 3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل رهبری بر روی آنها اجرا گردید و پس از 5 ماه نیز یک پس آزمون از گروه­های آزمایش و گواه به عمل آمد. در این پژوهش آزمون تحلیل آنوا آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش سرمایه روان­شناختی کارکنان و مولفه­های آن (خودکارآمدی، امیدواری، خوش­بینی و تاب آوری) می­شود. نتایج نشان می­دهد نه تنها می­توان رفتارها و مهارت­های رهبری اصیل را در مدیران توسعه داد، بلکه روی کارکنان نیز تاثیر مثبت دارد.

کلید واژگان :

رهبری اصیل، مثبت گرایی در رفتار سامانی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک