زمینه: سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان یکی از سازمانهای پیشرو در بحث مدیریت دانش، در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای یافتن راهکارهای مناسب جهت توسعه فرآیندهای دانشی و مدیریت صحیح دانش کارکنانش انجام داده است. در این تحقیق تاثیر اعتماد سازمانی به عنوان یکی از ارکان اصلی تعاملات انسانی و سازمانی و رهبری خدمتگزار به عنوان یکی از رویکردهای نوین رهبری در سازمان بر بهبود مدیریت دانش کارکنان مورد بررسی قرار گرفت. هدف: بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش با مطالعه نقش میانجی رهبری خدمتگزار بود. روشها: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با حداقل تحصیلات فوقلیسانس 95 نفر بوده که 78نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای مدیریت دانش، اعتماد سازمانی و رهبری خدمتگزار بود که پایایی و روایی آن توسط نرمافزار PLSتائید شد. یافتهها: اعتماد سازمانی 60/50درصد از تغییرات متغیر مدیریت دانش را بهطور مستقیم تببین میکند. از سویی ضرایب 0/847 و 0/358 نشان داد که اعتمادسازمانی به طور غیرمستقیم و از طریق متغیر رهبری خدمتگزار، به میزان 30/30درصد بر متغیر مدیریت دانش تأثیر دارد. ضمن اینکه 0/908از اثر کل اعتماد سازمانی بر بهبود مدیریت دانش از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی رهبری خدمتگزار تببین میشود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اعتماد شرط اساسی برای انتقال دانش محسوب میشود. اگر جو اعتماد سازمانی، مناسب و مطلوب نباشد ابعاد مدیریت دانش محقق نشده و کارکنان از ابراز نظر و دانش خود امتناع خواهند کرد. ضمن اینکه مدیران سازمانی با الگوگیری از سبک رهبری خدمتگزار میتوانند در ارتقای مدیریت دانش سازمانی موفقتر عمل کنند.
کلید واژگان :اعتماد سازمانی؛ رهبری خدمتگزار؛ مدیریت دانش
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک