چکیده :

بررسی محتوای داستانهای کودک و نوجوان از نظر عاطفی و تأمل در دلالتهای ضمنی و پنهان آنها میتواند بسیاری از مسائل نهفته در روحیات نویسنده و مخاطب این‌گونه نوشته‌ها را روشن کند و مقدمه‌ای باشد برای پاسخگویی به یکی از مهم‌ترین پرسشها در نگارش، یعنی «چگونه بنویسم» یا همان سبک نگارش. بنابراین پژوهشگران این مقاله با این فرضیه که نویسندگان کودک و نوجوان برای بیان مسئله جنگ و برقراری ارتباط با مخاطب تا چه حد توانسته‌اند از احساس و عواطف درونی خود یاری جویند به بررسی ارتباط احساس و عاطفه با داستان کودک و نوجوان در هفت داستان که بین سالهای 1359 تا 1367 با موضوع دفاع مقدس نوشته شدند پرداختند؛ به این نتیجه رسیدند که بارزترین احساسهای بیان شده در این داستانها احساس غم، خشم، علاقه، نفرت، تعجب، غرور،خجالت، گناه و ترس است و شیوه‌ای که نویسندگان این داستانها برای نوشتن اتخاذ کرده‌اند، تابعی از این احساسهاست. داستانها با استفاده از قهرمان داستان مشخصه‌های دوران بلوغ، علایق، دلبستگیها و هیجانات اجتماعی دوران نوجوانی را بازگو میکنند و یک پس‌زمینۀ عاطفی و تعلیق‌زا در برابر جنگ، شهر بمباران شده و شهادت پدر در مخاطب ایجاد میکنند و به مخاطب فرصت میدهند تا به رشد ذهنی، عقلانی و عاطفی برسد و با تجزیه و تحلیلی ساده، ارزش‌های دفاع از خاک وطن و غایت‌مندی‌های داستان را بیاموزد و با متعهد شدن و تشکیل هویت، ایستادگی در برابر تجاوز دشمنان را تجربه نماید.

کلید واژگان :

احساس، عاطفه، داستان‌نویسی، روانشناسی، کودک، نوجوان، دفاع مقدس



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک