چکیده :

چکيده زمينه: سردبيران در حوزه نشر بايد همچون ساير جنبه¬¬های مختلف علمی، فرايند اصول اخلاق حرفه¬اي را حفظ کرده و تنها مقاله¬هايي را انتخاب کنند که دقيق، اخلاقي، علمي و مسئولانه تهيه شده باشند. مقاله حاضر هر گونه سوء استفاده از مقام و موقعيت علمي و به تبع آن بي¬اخلاقي در انتشارات علمي و عدم رعايت حداقل¬هاي سردبيري را به تصوير خواهد کشيد. روش: پژوهش حاضر توصيفي – تحليلي با رويکرد علم¬سنجي، جامعه آماري پژوهش شامل 691 نشريه علمي پژوهشي فارسي دارای ضريب تاثير است. جامعه نمونه با توجه به گستردگي و محدوديت زمان، 248 نشريه با استفاده از فرمول نمونه¬گيري کوکران، مشخص گرديد. روش اجراي اين پژوهش استفاده از نمايه استنادی علوم ايران و گزينه تحليل در اين پايگاه و دروندهی داده¬ها در نرم¬افزار اکسل بوده است. يافته¬ها: يافته¬ها نشان داد که بيشترين سهم سردبيران با 5 و 6/3% به سه حوزه منابع طبيعي، علوم انساني و کشاورزي و بيشترين سهم اعضاي موسسه ناشر به دو حوزه علوم پزشکي و دامپزشکي اختصاص دارد. در برخي از نشريات دو حوزه علوم انساني و کشاورزي بيش از 10% مقالات چاپ شده طي اين دو سال به سردبيران تعلق داشت و اين امر سبب شد که در بسياري موارد سردبيران به نويسندگان پرکار نشريه خود تبديل شوند. نتيجه¬گيري: عملکرد اخلاقي سردبيران و اعضاي موسسه ناشر نشريه، مي¬تواند در ترغيب نويسندگان به ويژه نويسندگان جوان، در واسپاري مقالات خود به نشريات معتبر داخل بسيار موثر افتد. بنابراين رعايت اصول اخلاقي توسط اعضاي هيات تحريريه در ايجاد نگرش مثبت به نشريه و ارتقاء منزلت علمي آن در طول زمان اثرگذار خواهد بود.

کلید واژگان :

اخلاق، سردبيران، نشريه خودی.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک