در این تحقیق پدیده شروع و رشد ُمد اول تورق در نمونة تیر دو لبه یک سرگیردار برای دو تیر همسانگرد و کامپوزیتی با استفاده از تحلیل المان محدود انجام شده و تئوری¬های موجود مورد بررسی قرار گرفته است. این تئوریها بر اساس قوانین کشش-جدایش بوده و از مدلهای مختلف مانند خطی، دوخطی و نمایی پیروی میکنند. همچنین تأثیر پارامترهای ناحیه چسبناک (نرخ رهایی انرژی کرنشی بحرانی و حداکثر تنش بین لایهای)، تغییر شکل برشی و پل¬زنی الیاف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می¬دهند تئوری¬های معرفی شده و تحلیل المان محدود بر پایه مدل¬های کشش-جدایش ذکر شده، از توانایی لازم برای پیش¬بینی شروع و رشد تورق در نمونه کامپوزیتی تک¬جهته با پل¬زنی الیاف برخوردار نیستند. علاوه بر آن نادیده گرفتن ناحیه پل¬زنی در مدل ناحیه چسبناک خطای قابل توجهی در پیش¬بینی رشد تورق در این نمونه¬ها خواهد داشت. لذا در این تحقیق، مدل ناحیه چسبناک دوخطی با درنظر گرفتن قانون پل¬زنی الیاف و انرژی مصرفی در این ناحیه، اصلاح شده و در نرمافزار ABAQUS پیادهسازی شده است. مقایسه نتایج مدلسازی عددی با نتایج تجربی موجود در تحقیقات دیگر نشان میدهد که مدل ناحیه چسبناک توسعه داده شده از همخوانی خوبی با نتایج تجربی برخوردار است.
کلید واژگان :تورق؛ تیر دو لبه یک سرگیردار؛ مدل ناحیه چسبناک؛ پل¬زنی الیاف
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک