چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه عقلانیت و مؤلفه های آن در برنامه درسی مدارس متوسطه دوم از منظر دبیران شهرستان سنندج با تأکید بر آموزه های اسلامی بوده است. روش پژوهش در محدوده روش های توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران زن و مرد دوره متوسطه شهرستان سنندج تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 145نفر که با استفاده از روش تصادفی ساده به طوری که همه اعضا شانس مساوی برای انتخاب شدن داشته باشند، صورت گرفته است. ابزار اندازه گیری تحقیق، به جز منابع کتابخانه ای از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها به دو صورت توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین، نمودار، انحراف معیار) و تحلیلی(t) استفاده گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که؛ میزان توجه به مفهوم عقلانیت در برنامه درسی متوسطه از دیدگاه دبیران در ابعاد تفکر و تأمل و هم چنین اعتدال و میانه روی بیش تر از حد میانگین بوده است و در ابعاد بصیرت و جایگاه علم و دانش و خلاقیت و نوآوری در برنامه درسی کم تر از حد میانگین توجه شده است.

کلید واژگان :

عقلانیت ، مؤلفه های عقلانیت، برنامه درسی،آموزه های اسلامی، دبیران آموزش و پرورش.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک