چکیده :

با توجه به این که مدیران اثر بخش همواره به دنبال راه هایی برای بهبود عملکرد کارکنان و سازمان خود می باشند، آن ها می توانند با پرورش مولفه های هوش هیجانی به مدیرانی اثر بخش تبدیل شوند و بر عملکرد کارکنان و سازمان تاثیر مطلوبی بگذارند. با توجه به اهمیت هوش هیجانی و نقش آن در تغییر عملکرد، این پژوهش به بررسی نقش مولفه های هوش هیجانی مدیران در بهبود عملکرد کارکنان در دانشگاه های استان مازندران پرداخت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. 80 نفر از مدیران و 340 نفر از کارکنان، در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه بود. پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز(2005) و پرسشنامه عملکرد پژوهشگر ساخته که بر اساس مدل اچیو بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روش های آمار توصیفی، آزمون آماري t تک گروه ،t تفاوت بین دو گروه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش بیانگر آن است که بین مولفه های هوش هیجانی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد. به عبارت دیگر، هر چه هوش هیجانی مدیران بالاتر باشد عملکرد کارکنان بهتر خواهد بود

کلید واژگان :

هوش هیجانی، مولفه ی خود آگاهی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه، آگاهی اجتماعی، بهبود عملکرد



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک