هدف: این پژوهش به منظور بررسی عوامل تاثیرگذار در امکان ايجاد نظام امانت بين کتابخانه¬ای و خدمات تحويل مدرک در کتابخانه¬های عمومی استان فارس صورت گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پيمايشی-توصيفی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که در میان 254 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس توزیع شده است. با کمک نرم افزار آماری SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. یافته ها: يافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که اکثريت قريب به اتفاق پاسخگويان (کتابداران 69/94 درصد و مديران 9/95 درصد) ضرورت اجرای امانت بین کتابخانه ای و خدمات تحویل مدرک را در حد "زياد" ارزيابی کرده¬اند. يافته¬های پژوهش در خصوص محدوديت¬ها و مشکلات احتمالی در اجرای طرح از ديدگاه جامعه مورد مطالعه بيانگر آن است که مهم ترین محدوديت¬ها و موانع به ترتيب عبارتند از: نبود تضمين برای جلوگيری از آسيب رسيدن به منابع (3/97 درصد)، نبود مقررات يکسان برای استفاده از خدمات امانت بين کتابخانه¬ای (95 درصد)، عدم تخصيص بودجه برای همکاری بين کتابخانه¬ها (1/92 درصد)، عدم همکاری بين کتابخانه های عمومی در زمينه امانت بين کتابخانه ای(3/91 درصد)، هزينه¬های زياد همکاری بين کتابخانه¬ها و عدم تأمين اعتبار سازمان مادر(4/89 درصد)، نبود تجهيزات از قبيل کامپيوتر، اسکنر، زيراکس، فکس و...(89 درصد)، آشنا نبودن کتابداران با فن آوری شبکه ها و بانک های اطلاعاتی(9/83 درصد)، نبود متخصصين کتابداری در زمينه امانت بين کتابخانه ای و خدمات تحويل مدرک(80 درصد) و نبود مرکز و سيستم هماهنگ کننده بين کتابخانه ها برای انجام طرح (80 درصد). اصالت/ ارزش: امانت بين کتابخانه¬ای و خدمات تحويل مدرک به ويژه در ميان کتابخانه¬های عمومی باعث تعامل بيشتر بين کتابخانه¬ها و کاربرانشان می¬شود، که به نوبه خود سبب آگاهی بيشتر از موضوعات، مسائل مشترک و يافتن راه حل های مناسب برای دسترسی به ايده های جديد برای خدمات دهی بهتر، برنامه های مدون و بودجه بندی مناسب می گردد. مهم تر اينکه اجرای طرح امانت بین کتابخانه ای و خدمات مدرک بسیاری از نگرانی های کاربران برای تأمين منابع اطلاعاتی مورد نیازشان را از بین می برد.
کلید واژگان :همکاری بین کتابخانه ای، امانت بین کتابخانه ای، خدمات تحویل مدرک، کتابخانه عمومی، استان فارس.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک