هدف: هدف از مقاله حاضر بررسي نقش باورهاي معرف تشناختي در بازيابي اطلاعات و رفتار اطلا عيابي با تأكيد بر محيط- هاي ديجيتال است. روش / رويكرد: روش مورد استفاده در پژوهش حاضر كتابخانهاي است و تلاش شده است تا با بررسي پژوهشهاي صورت گرفته در اين حوزه به تبيين موضوع مورد بحث بپردازد. يافته ها: مشخص شد كه عوامل مختلف انساني دخيل در امر بازيابي اطلاعات يعني كاربران، طراحان نظام، كتابداران، پديدآورندگان، و نمايه سازان و چكيده نويسان تحت تأثير باورهاي معرفت شناختي قرار دارند. در انتها نيز تلاش شد تا تأثير اين نظريه در الگوي رفتار اطلا عيابي ويلسون نشان داده شود. نتيجه گيري: ضروري است كه عوامل دخيل در نظامهاي ذخيره و بازيابي اطلاعات تلاش كنند تا ضمن توجه به ديدگاه- هاي معرف تشناختي خود، ديدگا ههاي معرف تشناختي ساير عوامل دخيل را نيز مدنظر قرار دهند، تا بدين وسيله زمينه كارايي بهتر نظامهاي اطلاعرساني را فراهم كنند.
کلید واژگان :بازيابي اطلاعات، باورهاي معرفت شناختي، كاربران، رفتار اطلاع يابي.
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک