هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن ارائه ی تعاریف و دیدگاههای موجود در حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی، پیشینهی پژوهشهای خارجی و وضعیت مطالعات داخلی را بررسی کرده، و با مطرح کردن پیشنهاداتی به پیشرفت این حوزه در ایران کمک نماید. روششناسی: این پژوهش به صورت کتابخانه ای و با مرور نوشتارهای مختلف مربوط حوزهی مدیریت اطلاعات شخصی انجام شده است. یافتهها: پژوهشهای حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی را میتوان به مطالعات اولیه، مدیریت اطلاعات کاغذی شخصی و مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی تقسیم نمود. مطالعاتی که اطلاعات الکترونیکی شخصی را مورد بررسی قرار دادهاند را میتوان در پنج دسته جای داد: 1. مدیریت اطلاعات شخصی افراد خاص، 2. مقایسه مدیریت اطلاعات شخصی کاغذی با الکترونیکی، 3. رویکردهای سهگانه به مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی، 4. ایمیلها و بوکمارکها و صفحات ذخیره شده ی وب و 5. طراحی سیستمها و نرمافزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. در ایران نیز مطالعات این حوزه مراحل ابتدایی خود را میپیماید و پژوهشهای صورت گرفته صرفاً به پیمایش و توصیف وضعیت موجود در جامعه ی مورد بررسی پرداختهاند. نتیجهگیری: با نگاهی به مطالعات انجام یافته مشخص میشود که زمان و پیشرفت فناوری، از مهمترین عوامل در تنوع پژوهشهای مدیریت اطلاعات شخصی است. پژوهشگران ابتدا وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی افرادی را که دارای اطلاعات شخصی بسیاری بوده اند و سپس افراد مختلف از اقشار گوناگون را مورد بررسی قرار دادهاند. رفته رفته بررسی اطلاعات الکترونیکی بر اسناد کاغذی پیشی گرفته و علت آن را باید تحولات فناورانه در سالهای اخیر دانست. اصالت/ ارزش: این مطالعه را میتوان از نخستین آثاری دانست که در ایران به تشریح تعاریف، مبانی نظری و دستهبندی پیشینهی پژوهشهای انجام شده در حوزه ی مدیریت اطلاعات شخصی پرداخته است.
کلید واژگان :اطلاعات شخصی، تعامل انسان و اطلاعات، مدیریت اطلاعات، مدیریت اطلاعات شخصی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک