چکیده مقدمه: آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه یکی از بخشهای اصلی آموزش پرستاری در ایران محسوب میگردد. لیکن تا کنون فرایند ارزشیابی برنامه آموزش بالینی پرستاری بهداشت جامعه کمتر مورد بررسی علمی قرار گرفته است. از این رو این مطالعه به بررسی ادراکات دانشجویان پرستاری از شیوه ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه پرداخته است. روشها: پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی میباشد که با مشارکت 19 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه باز جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل محتوا مطابق با رویکرد قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: دادههای تحقیق در 2 طبقه جنبههای مطلوب یادگیری دانشجو و جنبههای بازدارنده یادگیری در کارآموزی در عرصه پرستاری بهداشت جامعه قرار گرفت. مشارکتکنندگان شرایط ویژه و منحصر به فرد این کارآموزی را بستری مناسب برای رشد شخصی دانشجو، کاربرد آموختهها در موقعیتهای زمانی و مکانی دیگر، یادگیری عمیق، یادگیری از منابع انسانی متعدد و مهارت آموزش به مددجو معرفی کردند. ناکارآمدی مربیان بالینی، ناکارآمدی مدیریت اجرای کارآموزی، و گسست تئوری- عمل به عنوان جنبههای بازدارنده یادگیری توسط مشارکتکنندگان بیان شد. نتیجهگیری: آموزش بالینی دانشجویان پرستاری علاوه بر ایجاد یادگیری فعال و رشد فردی و حرفهای دانشجو، باید متناسب با نیاز جامعه باشد. مشارکتکنندگان در این مطالعه به مواردی اشاره کردند که برنامهریزان آموزش پرستاری و برنامهریزان کارآموزی در دانشکده و مربیان برای بهبود کیفیت ارائه کارآموزی در عرصه بهداشت جامعه میتوانند آنها را مورد توجه قرار دهند.
کلید واژگان :دانشجویان پرستاری، کارآموزی در عرصه پرستاری بهداشت جامعه، تحقیق کیفی، تحلیل محتوا
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک