هدف : پژوهش حاضر با هدف تبیین وضعیت نمایه سازی و رتبه بندی پیشینههای فرا داده ای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر نحوی زبان نشانهگذاری گسترش پذیر (ایکس. ام. ال.) مبتنی بر رویکرد پیوند توسط موتورهای کاوش وب انجام شد. روش: روش پژوهش، رویکرد تحلیلی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش را یکصد پیشینه فرادادهای مبتنی بر ایکس. ام. ال. در قالب دو گروه تشکیل میدادند. گروه نخست، دارای عناصر فرا داده ای هسته دوبلین و گروه دیگر، دارای عناصر فراداده ای مارک 21 بودند که بر روی وب سایت http://www.aghaabedi.com انتشار یافتند. وب سایت یاد شده به صورت مستقیم به موتورهای کاوش انتخابی (گوگل و یاهو ) معرفی شدند. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی بود. یافته ها: یافتهها حاکی از آن است که تمامی ارزشهای عناصر پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 در بستر ایکس.ام.ال.توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایه شدند و امکان بازیابی هر یک از پشینهها بر اساس ارزش عناصر آنها در محیط موتورهای کاوش فراهم است. بر اساس نتایج آزمون آماری تفاوت معناداری میان نمایهسازی و رتبهبندی پیشینههای فرادادهای هسته دوبلین و مارک 21 مبتنی بر ایکس.ام.ال. توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو مشاهده نشد. نتیجهگیری: بستر نحوی پیشینههای فرادادهای مورد مطالعه موجب افزایش دسترسپذیری آنها از طریق موتورهای کاوش وب گردید. این امکان برای بستر نحوی پیشین (اچ.تی.ام.ال.) پیشینههای فرادادهای فراهم نبود. همچنین ساختار دادهای پیشینهها بر اساس ایکس.ام.ال. تاثیری بر روی رتبهبندی آنها نداشته، و از این جنبه هیچ یک از طرحهای هسته دوبلین و مارک 21 بر دیگری برتری نشان نداد.
کلید واژگان :زبان نشانه گذاری گسترش پذیر، مارک 21، موتورهای کاوش وب، نمایه سازی و رتبه بندی، هسته دوبلین
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک