چکیده :

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی استانداردهای سواد اطلاعاتی دانشجویان و رابطه آن با گرایش به یادگیری الکترونیکی بوده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی (همبستگی) و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشته علوم‌انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشکیل داده¬اند که تعداد آنها 9335 نفر بوده است و حجم نمونه بر اساس جدول «مورگان» 384 نفر تعیین و نمونه¬ها با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شده¬اند. ابزار گردآوری داده‌ها، دو پرسش‌نامه¬ محقق ساخته سواد اطلاعاتی در مقیاس هفت درجه¬ای و یادگیری الکترونیکی در مقیاس پنج درجه¬ای بوده است. روایی هر دو ابزار از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شده است و پایایی آنها نیز با اجرای آزمایشی بر روی نمونه¬ای 30 نفره و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 80/0 و 73/0 به‌دست آمده است. داده¬های گردآوری شده به کمک روش¬های آمار توصیفی و استنباطی هم‌چون آزمون كالموگروف اسميرنف، tتک گروه، t مستقل، فریدمن و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم¬افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به‌دست آمده نشان داد که میزان گرایش دانشجویان مورد مطالعه به یادگیری الکترونیکی بالاتر از متوسط جامعه می باشد. سطح آگاهی دانشجویان از استانداردهای پنج‌گانه سواد اطلاعاتی نیز بالاتر از متوسط جامعه می باشد. نتایج دیگر نیز حاکی از آن بود که بين سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد مطالعه و گرایش آنها به یادگیری الکترونیکی رابطه معناداري وجود دارد.

کلید واژگان :

فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، سواد اطلاعاتی، یادگیری الکترونیکی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک