چکیده :

در پژوهش حاضر اخلاق جنسی در سه محور؛ عمده ترین وجوه اخلاق جنسي از منظر فيلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی)، عمده ترین وجوه اخلاق جنسي از منظر مربيان مسلمان و تعاريف مرتبط با غريزه جنسي مورد بررسي قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی بوده است. به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگويي به سؤال¬های پژوهش کليه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) و مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) با تأکید بر دلالت های تربیتی آن با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته‌ است. عمده‌ترين يافته‌های پژوهش عبارتند از: نتايج به دست آمده از سؤال اول پژوهش درباره عمده ترین وجوه اخلاق جنسي از منظر فيلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) در سه بخش پاسخ داده شد: الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پيشنهادات در خصوص غريزه جنسي و ج) مولفه هايي از غريزه جنسي. نتايج به دست آمده از سؤال دوم پژوهش درباره عمده ترین وجوه اخلاق جنسي از منظر مربيان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) هم در سه بخش پاسخ داده شد: الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پيشنهادات در خصوص غريزه جنسي و ج) مولفه هايي از غريزه جنسي. نتايج به دست آمده از سؤال سوم پژوهش یعنی عمده ترين دلالت هاي تربيتي مأخوذ از تبیین اخلاق جنسي در سؤال¬های اول و دوم پژوهش جهت کاربرد در تعلیم و تربیت نيز به روش هايي در عرصه هاي؛ پیشگیری از انحرافات جنسی، کنترل غریزه جنسی، اهداف تربیت جنسی، محتوای تربیت جنسی، تربیت عاطفی و تربیت اجتماعی و چند اصل تربیت جنسی مرتبط اشاره شده است.

کلید واژگان :

اخلاق جنسی، تربیت جنسی، فیلسوفان مسلمان، مربیان مسلمان، دلالت های تربیتی



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک