چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل مسیر سرمایه روانشناختی و رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق می باشد. روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر اماره عراق به تعداد 3600 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 250 معلم تربیت بدنی و 400 معلم غیر تربیت بدنی به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه های استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه رضایت شغلی ویس و همکاران (1967) استفاده گردید. روایی پرسشنامه ها بر اساس نظر 10 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد و پايايي نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب مقدار 83/0، 73/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده های از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و ...) و آمار استنباطی (K_S، ضریب همبستگی اسپیرمن و U مان ویتنی) استفاده گردید. همچنین از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و ابعاد آن با رضایت شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(p<0/001). همچنین بین معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی از نظر متغیر سرمایه روانشناختی و ابعاد خودکارآمدی و تاب آوری تفاوت معناداری مشاهده می شود (p<0/05). در نهایت سرمایه روانشناختی با ضریب مسیر 55/0 بر رضایت شغلی اثر دارد(p<0/001). توصیه می شود مسئولین برای تقویت سرمایه روانشناختی و ابعاد آن در بین معلمان رضایت از شغل را افزایش دهند.

کلید واژگان :

سرمایه روانشناختی، رضایت شغلی، اماره عراق، معلمان.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک