با بزرگتر شدن شرکتها امکان حضور همه مالکان در شرکت وجود ندارد. به همین منظور، مالکان اداره شرکت را به مدیران تفویض و مدیران به نمایندگی خود در شرکت کردهاند. آن چه مسلم است بین مدیر و مالک تضاد منافع وجود دارد که این امر یکی از مشکلات نمایندگی است و منجر به هزینه نمایندگی میشود و یکی از راههای کاهش آن بالا بردن کیفیت افشای اطلاعات است.هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل مطرح در نظریه نمایندگی از جمله ساختار سرمایه، سازوکارهای راهبری شرکتی و مدیریت سود بر کیفیت افشای اطلاعات شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو، تعداد 116 شرکت در بازه زمانی 1388 تا1393 مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری ساختار سرمایه از نسبت بدهی استفاده شد و برای محاسبه مدیریت سود از مدل تعدیل شده جونز استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش حاکی از آن بودند که ساختار سرمایه، مالکیت مدیریتی، مالکیت عمده و مدیریت سود تأثیر منفی و معناداری بر کیفیت افشا اطلاعات میگذارند. امّا، رابطه معناداری بین مالکیت نهادی و کیفیت افشا مشاهده نشد.
کلید واژگان :ساختار سرمایه، حاکمیت شرکتی ، مدیریت سود ، کیفیت افشا
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک