رشد سريع اينترنت و شاخه هاي چندرسانه اي شبکه جهاني، راه هاي جديدي را براي انتقال اطلاعات به دانشجويان فراهم کرده است. بدون شک، آموزش زمان بندي شده ازطريق ارتباط رودررو، موثرترين روش آموزش است؛ اما بعد مسافت و کمبود وقت، امکان شرکت دانشجويان را در چنين کلاس هايي محدود کرده است. اين پژوهش با هدف بررسي مقايسه اي ميزان اثربخشي آموزش درس تهيه و توليد مواد و وسايل پيشرفته رشته آموزش محيط زيست در دو گروه از دانشجويان آموزش مجازي و سنتي انجام شده است.اين تحقيق، مقطعي است که برروي دو گروه 30 نفري از دانشجويان سال آخر رشته آموزش محيط زيست مجازي و سنتي پيام نور تهران انجام شد. گروه مجازي درس تهيه و توليد مواد و وسايل پيشرفته آموزش محيط زيست را در نيمسال اول تحصيلي 91-90 ازطريق اينترنت، و گروه سنتي درس مذکور را به شيوه حضوري آموزش ديدند. در پايان دوره آموزشي،هر دو گروه در شرايط برابر و با مواد آزمودني يکسان ارزيابي شدند. اطلاعات موردنياز با آمار توصيفي و استنباطي تجزيه وتحليل شد. ميانگين نمره آزمون دانشجويان مجازي m1=10.88 و ميانگين نمره آزمون دانشجويان سنتي m2=8.85 است؛ و با درنظرگرفتن P=0.05 نتيجه گيري مي شود که درخصوص اين متغير، بين دو گروه مورد مقايسه تفاوت معني داري وجود دارد. براين اساس مي توان نتيجه گرفت که درس تهيه و توليد مواد و وسايل پيشرفته آموزش محيط زيست را مي توان به شيوه آموزش از راه دور و بدون افت کيفيت آموزشي، آموزش داد.
کلید واژگان :آموزش از راه دور، آموزش سنتي، آموزش محيط زيست، رسانه
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک