چکیده :

آموزش مهارت هاي مثبت انديشي براي كودكان و نوجوانان، به منظور تقويت و بهبود ارتباط مثبت با خود، ارتباط مثبت با ديگران و زندگي و نيز افزايش عزت نفس و موفقيت تحصيلي آنان بسيار مفيد و سودمند به نظر مي‌رسد. با توجه به اهميت مثبت انديشي و جنبه هاي گسترده آن از جمله نقش آن در سازگاري نوجوانان، پژوهش حاضر به بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان پرداخت. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری همه دختران دانش آموز دبیرستان های شهر ساری بودند . نمونه آماری تعداد 30 نفر از دانش آموزان که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند . ابزار پژوهش ، پرسشنامه سازگاری سینگ و سینها بود که قبل و بعد از ارائه آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر گروه آزمایش ، برای هر دو گروه گواه و آزمایش اجرا گردید . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد . نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد .

کلید واژگان :

مهارتهاي مثبت انديشي، سازگاري اجتماعی،هیجانی ، تحصیلی، دانش آموزان



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک