چکیده :

زمينه و هدف: تصادفات جاده اي از پديده هاي مهمي است كه به دنبال روند موتوريزه شدن جوامع و روند رو به گسترش استفاده از وسايل حم لونقل موتوري مشاهده م ي شود . پديده اي كه به دنبال آن ، سالانه جان بس ياري از افراد گرفته شده و يا مصدوم م ي شوند؛ از پيامدهاي اين پديده، هزينه ها و خسارت هاي مختلف مالي و روحي و رواني مي باشد. روش: در اين پژوهش با استفاده از روش هاي پيش بيني هارمونيك، الگوي اقتصادسنجي آرچ، معادلات و سري زماني آريما به پيش بيني تعداد مصدومان حوادث تراف يكي DGM( پوياي خطي مرتبة دوم ( 2,1 استان خوزستان پرداخته شده است. يافته ها: يافته ها نشان داد كه ميانگين درصد قدر مطلق خطا برا ي روش ها ي سر ي زما ني آريما ، 8.29 و 8.001 مي باشند؛ همچنين ضريب فزايندة لاگرانژ نشان ، و هارمونيك به ترتيب 5.36 DGM(2,1) داد كه امكان پيش بيني با روش آرچ براي تعداد مصدومان تصادفات استان خوزستان وجود ندارد. نتيجه گيري: مقادير پيش بيني شده نشان داد كه تعداد مصدومان ناشي از تصادفات در استان خوزستان در حال كاهش است و اين نشان دهند ة اثربخش ي اقدامات پل يس راهنما يي و رانندگ ي در جهت كاهش تصادفات رانندگي در استان خوزستان است كه با آموزش و فرهنگ سازي بيشتر مي توان اين مقدار را با شيب بيشتري كاهش داد. كلمات كليدي: سري زماني، هارمونيك، آرچ، تصادفات، اقتصادسنجي.

کلید واژگان :

سري زماني، هارمونيك، آرچ، تصادفات، اقتصادسنجي.



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک