هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه شیوه تعامل والد-فرزند با میزان اعتیادپذیری و گرایش به جنس مخالف در دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان 20 تا30 ساله دانشگاه گيلان در سال تحصیلی 92-1391 بود که از بین آنها نمونهای به حجم 200 نفر به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه مقیاس آمادگی اعتیاد (زرگر، 1385)؛ مقیاس رابطه والد- فرزندی (مورلند و شوبل، 1983) و مقیاس بررسی نگرش و گرایش به ارتباط قبل از ازدواج (کردلو،1380) استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین اعتیادپذیری دانشجویان دختر و دانشجویان پسر با رابطه با پدر و خردهمقیاسهای عاطفه مثبت، آمیزش و ارتباط بود. بین اعتیادپذیری دانشجویان دختر با رابطه با مادر و خردهمقیاسهای عاطفه مثبت، آزردگی و سردرگمی و ارتباط نیز همبستگی منفی و معنادار دیده شد، همچنین بین اعتیادپذیری دانشجویان پسر و خردهمقیاس ارتباط با مادر همبستگی منفی معنادار وجود دارد. بین گرایش به جنس مخالف در دانشجویان پسر با رابطه با پدر، عاطفه مثبت و آمیزش همبستگی منفی و معنادار دیده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که رابطه با پدر و رابطه با مادر میتواند هم اعتیادپذیری دانشجویان دختر و هم اعتیادپذیری دانشجویان پسر را پیشبینی کند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین گرایش به جنس مخالف و اعتیادپذیری دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: چنانچه والدین نتوانند تعامل مناسب و سازنده¬ای را با نوجوان یا جوان خود برقرار کنند، فرزند دچار محرومیت عاطفی و هیجانی شده و ممکن است این فقر هیجانی و کمبود عاطفی وی را به سمت اعتیادپذیری و گرایش به جنس مخالف سوق دهد
کلید واژگان :تعامل والد-فرزند، اعتیادپذیری، گرایش به جنس مخالف
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک