خرابی پیش رونده معمولاً به گسترش یک آسیب موضعی اولیه در درون سازه که همانند یک واکنش شیمیایی زنجیرهای منجر به فروپاشی جزئی و یا کلی سازه میشود، اطلاق می گردد. مطالعات صورت گرفته در رابطه با خرابیهای سیستمهای سازهای در سالهای اخیر، اهمیت پدیدهی خرابی پیشرونده ناشی از بارگذاری غیرعادی همچون ضربات تصادف، زمین لرزه، انفجار، زلزله و... را مشخص می-سازد. در این آیین نامه های GSA , UFC از دست رفتن ظرفیت باربری ستون به عنوان پدیدهای محتمل جهت بررسی عملکرد سازه در برابر بارگذاری غیرعادی، در نظر گرفته شده است. در این تحقیق ابتدا سه سازه فولادی با سیستم باربر جانبی دوگانه قاب خمشی متوسط و مهاربند هم محور ویژه 5، 10 و 15 طبقه در نرم افزار Etabs 2013 طراحی شد سپس با استفاده از آیین نامه GSA2003 و انتخاب روش مسیر جایگزین انتقال بار، سازه های مذکور در نرم افزار OpenSEES به صورت 3 بعدی مدلسازی شده و با استفاده از تحلیل های استاتیکی غیرخطی و دینامیکی غیرخطی به بررسی سازهها در مقابل خرابی پیشرونده پرداخته شده است. پس از بررسی کردن نتایج تحلیل مشاهده شد که برای هر دو تحلیل بحرانی ترین حالت حذف ستون، حذف ستون کناری است، در هر سه سازه، حذف ستون در تراز طبقه همکف بحرانی ترین حالت را نسبت به تراز های بالاتر برای سازه بوجود می آورد، حذف ستون گوشه و مهاربندهای متصل به آن سطح عملکرد ایمنی جانی را رد نموده و سازه معیارهای پذیرش را ارضا ننموده است، با افزایش ارتفاع سازه شاخص تنومندی با افزایش روبرو شده است.
کلید واژگان :خرابی پیش رونده؛ تحلیل دینامیکی غیر خطی؛ تحلیل استاتیکی غیر خطی؛ سازه های فولادی دوگانه؛ آیین نامه GSA 2003
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک