آگاهی یافتن از کیفیت خدمات شهری بعنوان یکی از از نهادهای مدیریت شهری امری اجتناب ناپذیر است. اهمیت این امر در شهرهای کوچک ایران بخاطر نظارت کمتر به نسبت شهرهای بزرگ دوچندان است. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان ادراکات و انتظارات شهروندان سنقری از کیفیت خدمات شهرداری می¬باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و جهت گردآوری دادهها و اطلاعات از مطالعات کتابخانه¬ای – استادی و میدانی بهره¬گیری شده است بدین منظور پرسش¬نامه سروکوال متناسب با خدمات شهرداری طراحی گردیده و بین یک نمونه 384 نفری از شهروندان سنقری -که با استفاده از مقیاس تعیین حجم نمونه کوکران تعیین شده بود- به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده، توزیع گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده¬های بدست آمده از نرم¬افزار LISREL8.5 -حالت مدل در تخمین استاندارد- و نرم افزار SPSS20 و آزمون¬های آن شامل ویلکاکسون و فریدمن استفاده شده است. نتایج تحليل عاملي کیفیت خدمات در حالت تخمین استاندارد نشان داد که مدل اندازه گيري کیفیت خدمات مناسب و کليه اعداد و پارامتر هاي مدل معنادار است. همچنین، بین ادراکات و انتظارات شهروندان در تمامی ابعاد کیفیت خدمات شهرداری تفاوت معناداری وجود دارد لذا شهرداری سنقر نتوانسته است رضایت شهروندان را در زمینه کیفیت خدمات تأمین نماید، نتیجه دیگر اینکه از دیدگاه شهروندان سنقری ابعاد پنج¬گانه کیفیت خدمات در یک سطح اهمیت نبوده و بعد قابلیت اعتماد با میانگین 29/3 در رتبه اول و ابعاد پاسخگو بودن، همدلی، اطمینان و عوامل محسوس به ترتیب با 05/3، 98/2، 91/2 و 85/2، به ترتیب در مراتب بعدی اهمیت قرار دارند.
کلید واژگان :شهروندان، شهرداری، کیفیت خدمات، سروکوال، سنقر.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 3150685485663384
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : پذیرفته شده در مجلات علمی و پژوهشی
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : مطالعات برنامه ریزی شهری، سال دوم، شماره 6، تابستان 1393، صص 153-172.
- برگزار کنندگان :
- ISSN :
- تاریخ ثبت : 1396/07/09 14:17:36
- ثبت کننده : عیسی ابراهیم زاده
- تعداد بازدید : 295
- تعداد فروش : 0