چکیده :

چکیده زمینه: وجود اخلاق حرفه ای در مدیران آموزشی باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می شود. براین اساس پژوهش پیش رو به بررسی و شناسایی وضعیت اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی می پردازد. ابزار و روش ها: این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی(طرح اکتشافی) صورت گرفته است. جامعه پژوهشی در بخش کیفی عبارت است از کلیه اساتید و دانشجویان گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزادکرمانشاه و در بخش کمی شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه به تعداد375 نفرمی باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای تحلیل اطلاعات ازآزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت استفاده گردید. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که اخلاق حرفه ای دارای هشت مؤلفه اساسی می باشد که عبارتند از: اخلاق عدالت محوری، اخلاق حمایت محوری، اخلاق فکری، اخلاق فایده محوری، اخلاق آموزشی، اخلاق ارتقاء سازمانی، اخلاق وظیفه محوری و در نهایت اخلاق حقوق محوری است. همچنین یافته ها نشان داد اخلاق حرفه ای مدیران آموزشی کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود. اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد. (p<0/05). نتایج: وجود تفاوت معنی دار بین وضعیت موجود اخلاق حرفه ای با وضعیت مطلوب آن مبین خلأ به وجود آمده ناشی از اعتقاد به مباحث اخلاقی در ذهنیت افراد و توانایی استفاده از آن در عمل را نشان می دهد.

کلید واژگان :

کلیدواژگان: اخلاق، اخلاق حرفه اي، مدیران آموزشی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک